Wydział Planowania Przestrzennego i Nieruchomości
Naczelnik wydziału - insp. Katarzyna Warkocka
pok. 12, tel. 58 588 22 01 w. 37
katarzyna.warkocka@skarszewy.pl
Godziny przyjęć: 7.30 - 15.30
Wydział Planowania Przestrzennego i Nieruchomości prowadzi sprawy z zakresu
gospodarki przestrzennej:
Realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1945 ze zm.):
- uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego:
- przygotowywanie uchwały o przystąpieniu do sporządzania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego,
- ogłaszanie w prasie miejscowej oraz przez obwieszczenie, a także w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości, o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzania studium, określając formę, miejsce i termin składania wniosków do studium
- zawiadamianie na piśmie o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzania studium instytucje i organy właściwe do uzgadniania i opiniowania projektu studium,
- rozpatrywanie wniosków dotyczących studium,
- występowanie do powiatowej komisji urbanistyczno-architektonicznej o opinię o projekcie studium,
- występowanie o uzgodnienia i opinie dotyczące rozwiązań przyjętych w projekcie studium,
- ogłaszanie o wyłożeniu projektu studium do publicznego wglądu i wykładanie projektu do publicznego wglądu wraz z prognozą oddziaływania na środowisko oraz organizowanie w tym czasie dyskusji publicznej nad przyjętymi w projekcie studium rozwiązaniami,
- rozpatrywanie uwag,
- przedstawianie radzie gminy do uchwalenia projektu studium wraz z listą nieuwzględnionych uwag,
- dokonanie zmian w przedstawionym do uchwalenia projekcie planu miejscowego, w tym także w wyniku uwzględnienia uwag do projektu,
- przedstawianie wojewodzie uchwały o uchwaleniu studium wraz z załącznikami oraz dokumentacji prac planistycznych w celu oceny ich zgodności z przepisami prawnymi
- uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego:
- przygotowanie uchwały o przystąpieniu do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
- ogłaszanie w prasie miejscowej oraz przez obwieszczenie, a także w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości, o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu, określając formę, miejsce i termin składania wniosków do planu,
- zawiadamianie na piśmie, o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu instytucji i organów właściwych do uzgadniania i opiniowania planu;
- rozpatrywanie wniosków dotyczących planu,
- występowanie do powiatowej komisji urbanistyczno-architektonicznej o opinię o projekcie studium,
- występowanie o uzgodnienia i opinie dotyczące rozwiązań przyjętych w projekcie studium,
- występowanie o uzyskanie zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne,
- ogłaszanie o wyłożeniu projektu planu do publicznego wglądu i wykładanie projektu wraz z prognozą oddziaływania na środowisko do publicznego wglądu oraz organizowanie w tym czasie dyskusji publicznej nad przyjętymi w projekcie planu rozwiązaniami,
- rozpatrywanie uwag,
- przedstawianie radzie gminy projektu planu miejscowego wraz z listą nieuwzględnionych uwag
- dokonania zmian w przedstawionym do uchwalenia projekcie planu miejscowego, w tym także w wyniku uwzględnienia uwag do projektu,
- przedstawienie wojewodzie uchwały wraz z załącznikami oraz dokumentacją prac planistycznych w celu oceny ich zgodności z przepisami prawnymi,
- wydawanie opinii urbanistycznych/wypisów i wyrysów ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz z planów miejscowych.
- wydawanie zaświadczeń/informacji o przeznaczeniu terenu
- wydawanie decyzji w sprawach ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego,
- wszczynanie postępowania w sprawie ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego,
- uzyskiwanie uzgodnień do projektów decyzji w sprawie ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego
- wydawanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku planu miejscowego,
- wszczynanie postępowania w sprawie o wydanie decyzji o warunkach zabudowy,
- uzyskiwanie uzgodnień do projektów decyzji o warunkach zabudowy
- przenoszenie decyzji o warunkach zabudowy na rzecz innej osoby.
Realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2204 ze zm.):
- opiniowanie zgodności proponowanego podziału nieruchomości z ustaleniami planu miejscowego,
- opiniowanie zgodności proponowanego podziału nieruchomości z warunkami określonymi decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
- opiniowanie zgodności proponowanego podziału nieruchomości z warunkami określonymi przepisami odrębnymi,
- wydawanie decyzji o podziale nieruchomości.
Realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz. U.z 2019 r., poz. 725 ze zm.):
- wydawanie decyzji o rozgraniczeniu nieruchomości.
- gospodarki nieruchomościami:
- prowadzenie ewidencji gminnego zasobu nieruchomości,
- pozyskiwanie mienia na cele związane z wykonywaniem zadań własnych Gminy,
- prowadzenie całości spraw związanych z obrotem nieruchomościami komunalnymi, w szczególności sprzedaż, oddawanie gruntów w użytkowanie wieczyste, zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami, kodeksu cywilnego, uchwały Rady w sprawie zasad nabywania, zbywania obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata, tym w szczególności:
- opracowywanie projektów zarządzeń burmistrza w sprawie wyznaczenia do zbycia lub nabycia nieruchomości,
- zlecanie biegłym dokonywania wycen nieruchomości,
- podejmowanie czynności i sporządzanie dokumentacji w sprawach bezprzetargowego zbycia nieruchomości,
- przeprowadzanie przetargów na zbycie nieruchomości,
- sporządzanie protokołów, uzgodnień lub rokowań zbycia lub nabycia nieruchomości,
- współpraca z kancelariami notarialnymi przy zawieraniu aktów notarialnych, przekazywanie nieruchomości gminnych na potrzeby Skarbu Państwa oraz innych niż Gmina jednostek samorządu terytorialnego, wyposażanie w nieruchomości gminnych jednostek organizacyjnych, posiadających osobowość prawną, itp.
- prowadzenie spraw związanych z przekazywaniem nieruchomości w trwały zarząd gminnym jednostkom organizacyjnym, nie posiadającym osobowości prawnej,
- zapewnienie, w razie potrzeby, wyceny nieruchomości przez rzeczoznawców majątkowych,
- prowadzenie całości spraw zmierzających do wydzierżawiania, użyczania i przekazywanie do korzystania nieruchomości komunalnych, pozostających w gminnym zasobie nieruchomości, osobom fizycznym, prawnym i jednostkom pomocniczym, ustalania opłat i czynszów z tego tytułu oraz ich aktualizacji, zgodnie z treścią zawieranych w tych sprawach umów cywilnoprawnych, określania w umowie granic użytkowania nieruchomości i sposobu korzystania z gruntów, jak również prowadzenie czynności w zakresie rozwiązywania ww. umów,
- naliczania i aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste gruntów i trwały zarząd na gruntach stanowiących własność gminy Skarszewy,
- korzystanie przez Gminę z prawa pierwokupu,
- prowadzenie spraw wieczysto-księgowych dotyczących nieruchomości gminnych,
- składanie informacji o stanie mienia komunalnego, zgodnie z ustawą o finansach publicznych,
- prowadzenie całości spraw dotyczących przekształcenia prawa użytkowania wieczystego, przysługującego osobom fizycznym, w prawo własności,
- prowadzenie całości spraw związanych ze zbywaniem nieruchomości lub oddaniem w użytkowanie, najem, dzierżawę lub użyczenie w drodze bezprzetargowej,
- prowadzenie spraw związanych z opracowywaniem planu wykorzystania gminnych zasobów nieruchomości stosownie z zapisem ustawy o gospodarce nieruchomościami;
- prowadzenie spraw dotyczących komunalizacji mienia w gminie
- sporządzanie corocznej informacji o stanie mienia komunalnego, obejmującej zakres realizowanych zadań,
- przejmowanie gruntów pod drogi gminne, regulowanie stanów prawnych dróg,
- występowanie do KOWR o bezpłatne przekazanie gruntów na cele publiczne.
gospodarki lokalami
- dodatki mieszkaniowe
- przydział mieszkań komunalnych i socjalnych,
- zapewnienie w razie potrzeby czasowego zakwaterowania osobom bezdomnym,
- ewidencja wniosków o najem lokali mieszkalnych, socjalnych,
- zamiana mieszkań pomiędzy najemcami,
- przekazywanie nieruchomości stanowiących własność gminy w użytkowanie, dzierżawę, najem i użyczenie, łącznie z wystawieniem rachunków,
- aktualizacja opłat z tytułu dzierżaw , najmu i użyczenia,
- opracowywanie propozycji stawek czynszu za lokale mieszkalne i socjalne,
- przejmowanie zakładowych budynków mieszkalnych,
- ewidencja nieruchomości budynkowych będących w zarządzie gminy,
- przyjmowanie wniosków o wykup lokali na rzecz najemców,
- przeprowadzanie przetargów na najem lokali użytkowych,
- sprawozdawczość z zakresu mienia komunalnego będącego w zarządzie gminy.
Pracownicy Wydziału:
- Magdalena Steinmetz – podinsp. ds. gospodarki nieruchomościami
pok. 12, tel. 58 588 22 01 wew. 37
magdalena.steinmetz@skarszewy.pl
- Małgorzata Pstrong – podinspektor ds. gospodarki nieruchomościami
pok. 12, tel. 58 588 22 01 wew. 37
malgorzata.pstrong@skarszewy.pl
- Ewa Spierewka – inspektor ds. gospodarowania zasobem mieszkaniowym gminy
pok. 04, tel. 58 588 22 01 wew. 34
- Rafał Kłopotek – inspektor ds. dodatków mieszkaniowych i energetycznych
pok. 04, tel. 58 588 22 01 wew. 34